From: DWPR Sekretariat
Sent: Friday, May 06, 2011 8:17 AM
To: Ambasada RP na
Ukrainie
Cc: Stanowski Krzysztof - Sekretariat; Litwin Henryk –
Sekretariat; DWR Sekretariat; DW Sekretariat
Subject: claris nr 141 ,
Kijów
CLARIS
NR: 141 M:MSZ DWPR D:
2011/05/06
KIJÓW – Górczyński
Min. K. Stanowski (dw.)
Min. H. Litwin (dw.)
DWR – Iwaszkiewicz (dw.)
DW – Michalski (dw.)
---
Dot. Pana claris nr 347
W odpowiedzi na
Pana claris nr 347 z dnia 21 kwietnia 2011 r. pragnę przedstawić stanowisko DWPR
w sprawie wyników oceny wniosków projektowych składanych w ramach programu Małe
Granty 2011.
W odniesieniu do
uwag dotyczących odrzucenia wniosków projektowych oraz konieczności wprowadzenia
korekt do części wniosków zaakceptowanych informuję, że zgodnie z Wytycznymi
programu małych grantów projekty podlegają ocenie pod kątem wskazanych
kryteriów, w szczególności zaś ich kwalifikowalności jako oficjalnej pomocy
rozwojowej, trwałości rezultatów czy zgodności z sektorami wsparcia. Pragnę
zapewnić, że każdy ze złożonych w ramach naboru wniosków został szczegółowo
oceniony przez dwóch niezależnych ekspertów, a następnie był przedmiotem
dyskusji na posiedzeniach Zespołu dokonującego oceny wniosków. Oceny
odzwierciedlają analizę wszystkich kluczowych kryteriów oraz opinię ekspertów,
którzy mieli ogląd wszystkich projektów złożonych w ramach naboru. Mając na
uwadze konieczność zachowania jednolitych zasad oceny dla wszystkich placówek,
eksperci mogli bazować wyłącznie na treści przesłanych wniosków. Pragnę także
zauważyć, że czas jaki został przeznaczony na przygotowanie i przesłanie
wniosków był taki sam dla wszystkich placówek. Nie otrzymaliśmy od Ambasady
oficjalnej prośby o jego przedłużenie. DWPR nie jest w posiadaniu wiedzy na
temat ilości oraz kryteriów oceny wniosków dokonywanej przez innych donorów na
Ukrainie czy też przez Ambasadę Wielkiej Brytanii, w związku z czym porównywanie
czasów oceny dokumentów nie wydaje się w naszej opinii zasadne. Należy mieć na
względzie, że system o którym Pan wspomina (ocena na miejscu przez daną
ambasadę) jest systemem całkowicie zdecentralizowanym co nie jest możliwe ze
względów prawnych w naszym przypadku. Należy mieć również na względzie, że DWPR
przy udziale departamentów terytorialnych, we wspomnianym przez Pana
dwumiesięcznym okresie otrzymał do oceny blisko 500 wniosków projektowych, a nie
wyłącznie kilkunastu z Ukrainy. Moim zdaniem ocena projektów przebiegła bardzo
sprawnie i szybciej niż w latach ubiegłych, kiedy to realnie środki na placówki
trafiały w czerwcu/lipcu.
Ponadto informuję,
że celem przyznania w tegorocznej edycji mały grantów limitów środków dla
poszczególnych placówek było przekazanie większej swobody decyzyjnej placówkom w
zakresie liczby przedstawionych wniosków. Nacisk został położony na wybranie
najbardziej wartościowych i najlepiej opracowanych wniosków, niekoniecznie
wyczerpujących limit środków. Informacje dotyczące sposobu procedowania i
kryteriów oceny wniosków zostały przekazane do Państwa z odpowiednim
wyprzedzeniem i przewidywały możliwość braku akceptacji złożonych wniosków lub
konieczności wprowadzenia zaproponowanych korekt. W obliczu bardzo ograniczonych
środków finansowych przeznaczonych na realizację projektów rozwojowych Zespół
oceniający wnioski podejmuje decyzje o dokonaniu zmian w celu przyjęcia do
realizacji najlepszych projektów.
W odpowiedzi na
zapytanie dotyczące kwestii organizacji dodatkowego szkolenia w Żytomierzu w
ramach projektu 721/2011, informuję, że zgodnie z decyzją Zespołu oceniającego
środki na przeprowadzenie szkolenia powinny pochodzić z redukcji kosztów pozycji
budżetowych dotyczących kierownika projektu, materiałów biurowych, telefonu i
Internetu, a także wydania broszury zamiast podręcznika. Dodatkowo sugerujemy
przeprowadzenie szkoleń w poszczególnych miastach w miarę możliwości w ramach
jednej/dwóch podróży co ograniczy koszty transportu i noclegów.
W odniesieniu do
uwag dotyczących ograniczenia kosztów obsługi administracyjnej małych grantów
informuję, że decyzja Zespołu wynika z liczby wniosków zaakceptowanych do
realizacji przez placówkę w Kijowie. W opinii ekspertów, w sytuacji wdrażania 6
merytorycznych projektów, praca związana z ich obsługą będzie mieścić się w
zakresie obowiązków pracowników ambasady, tak jak ma to miejsce na innych
placówkach.
Pragnę podkreślić,
że ograniczone w odczuciu ukraińskich partnerów środki na projekty rozwojowe nie
wynikają z mniejszego zaangażowania Polski w realizację projektów na Ukrainie.
Dotychczasowa współpraca, owocująca wieloma ważnymi przedsięwzięciami, jest
niezwykle cenna także dla strony polskiej. Żywimy nadzieję, że wysokość środków
przeznaczanych na projekty rozwojowe będzie w latach następnych zwiększana, nie
tylko w odniesieniu do Ukrainy, ale także innych państw.
/-/
Szymanowska
+++