Szanowni Państwo,
Przedkładam w załączeniu nowy statut Ministerstwa
Spraw Zagranicznych nadany Zarządzeniem nr 20 Prezesa Rady Ministrów z dnia
10 marca 2009 r., (M. P. Nr 14, poz. 181), a także Zarządzenie nr 8 z dnia 24
marca 2009 r. w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Ministerstwu Spraw
Zagranicznych oraz zmiany i uchylenia niektórych zarządzeń Ministra Spraw
Zagranicznych.
Nowy Regulamin Organizacyjny MSZ wprowadza znaczące
zmiany w procesach realizowanych w ministerstwie i na placówkach zagranicznych.
Zmiany te dotyczą nie tylko struktury komórek organizacyjnych i zakresu
realizowanych przez nie zadań, ale i – a może nawet przede wszystkim - trybu
pracy, zarówno na poziomie całych jednostek (komórki organizacyjne, placówki),
ich elementów (wydziały, referaty), jak i poszczególnych pracowników. W
załączonym Regulaminie Organizacyjnym zostały podkreślone wprowadzone zmiany w
stosunku do treści poprzedniego regulaminu organizacyjnego. Poniżej przedstawiam
Państwu główne założenia zmian oraz cele, jakim one służą:
1.
Nowa
struktura stanowisk pracy w centrali MSZ i w placówkach
zagranicznych
W ramach utworzonych w komórce organizacyjnej wydziałów,
referatów oraz samodzielnych stanowisk pracownicy pełnić będą funkcje
wewnętrzne:
a.
Prowadzących -
(tzw. desk-officer) osoby pełniące tę funkcję będą odpowiadać za przeprowadzanie
niezbędnych analiz, przygotowanie propozycji rozstrzygnięć oraz inicjatyw. Celem
ustanowienia tej funkcji jest zdecydowane umocnienie odpowiedzialności i – w
pewnym zakresie – samodzielności pracowników zdolnych do prowadzenia tematów i
spraw w sposób w pełni kompetentny. Dążymy do spłaszczenia hierarchii decyzyjnej
i przyspieszenia procesu wytwarzania i obiegu informacji (w regulaminach
organizacyjnych komórek i placówek zostaną określone kategorie spraw, w których
prowadzący będą mogli lub nawet musieli działać samodzielnie, w tym np. kierować
przygotowywane przez siebie materiały wyżej z pominięciem paraf bezpośrednio
przełożonych). Zatem pracownicy pełniący te funkcje powinni posiadać odpowiednie
doświadczenie w służbie zagranicznej;
b.
Asystentów wydziału – (tzw. junior diplomats) funkcja ta jest przewidziana
dla nowych członków służby zagranicznej, którzy będą wykonywać na rzecz grupy
prowadzących merytoryczne czynności pomocnicze (nie sekretarskie!), uczyć się
przez 2-3 lata profesji dyplomatycznej, nie ponosząc pełnej samodzielnej
odpowiedzialności.
Opisane funkcje wewnętrzne mają zastosowanie także w
placówkach zagranicznych.
2.
Nowe
zasady tworzenia wydziałów i referatów w centrali i na
placówkach
Intencją zmian jest doprowadzenie do powstawania
większych zespołów pracowniczych. Pracownicy zatrudnieni w komórkach
organizacyjnych będą zatrudnieni w wydziałach, kierowanych przez
naczelnika, liczących co najmniej 5 osób, bądź w referatach, liczących co
najmniej 3 osoby. W placówce zagranicznej wydział obejmuje co najmniej 5
pracowników, w tym kierownika wydziału oraz przynajmniej jednego członka
personelu dyplomatyczno-konsularnego. Celem tej regulacji jest także objęcie w
ramach wydziałów szerszego zakresu kompetencji, przede wszystkim na placówkach
zagranicznych. W interesie spłaszczania struktury decyzyjnej likwidowane będą
też stanowiska naczelników wydziałów, jeśli nadzorującemu ich członkowi dyrekcji
podlega jedynie kilka osób.
3.
Nowe
podejście do współpracy pomiędzy jednostkami
organizacyjnymi
W MSZ upowszechniać będzie się nie tylko ciągłe
nastawienie na wewnętrzną modernizację, ale także techniki nowoczesnego
zarządzania, w tym o charakterze projektowym. Planowane jest powoływanie
zdecydowanie większej liczby poziomych struktur monitorujących, dyskusyjnych i
wykonawczych (zespoły, komitety), z jednoczesnym wyznaczaniem osób
odpowiedzialnych za nadzór (na szczeblu dyrektorskim) i koordynację realizacji
interdyscyplinarnych zadań (kierownicy projektów). Zakłada się, że do części
takich struktur powołani zostaną nie tylko pracownicy centrali, ale także
placówek zagranicznych. Dzięki nowym technologiom komunikacji sztywny podział na
centralę i placówki traci swój dawny sens. Mamy nadzieję, że dzięki takim
modyfikacjom wielu z Państwa uzyska poczucie większego zaangażowania we
współkształtowanie procesu zmian w MSZ.
4.
Uzupełniona definicja zadań komórek organizacyjnych i
placówek zagranicznych
W regulaminie organizacyjnym wskazane zostały
jednoznacznie takie obowiązki komórek organizacyjnych i placówek zagranicznych,
jak np. aktywne uczestniczenie w procesie formułowania i realizowania polityki
zagranicznej i polityki urzędu w danych dziedzinach, czy też – w wypadku komórek
organizacyjnych – merytoryczny nadzór nad placówkami zagranicznymi RP oraz
utrzymywanie współpracy z zagranicznymi przedstawicielstwami w
Polsce.
5.
Nowy
system organizacji narad regionalnych
Członkowie Kierownictwa MSZ oraz działający w
porozumieniu z nimi dyrektorzy departamentów mogą zwoływać w razie potrzeby
narady tematyczne, regionalne i kontynentalne. Problematyka ta zostanie
szczegółowo dookreślona w nowym zarządzeniu nt. planowania i sprawozdawczości.
Oczywiście, zwoływanie narad, częstsze niż w przeszłości, jest nadal uzależnione
od dysponowania odpowiednimi środkami finansowymi.
6.
Likwidacja Departamentu Konsularnego i Polonii i
utworzenie w jego miejsce Departamentu Konsularnego oraz Departamentu Współpracy z Polonią
Stworzenie odrębnego departamentu zajmującego się
współpracą z Polonią pozwoli na właściwą realizację zadań dotyczących
politycznych aspektów związanych z polską diasporą poza granicami kraju.
Jednocześnie, praca konsularna staje się dziedziną zarówno specjalistyczną, jak
i coraz lepiej zintegrowaną z całą strukturą polskiej dyplomacji. Ponadto, praca
konsularna jest jednym z najistotniejszych dla wizerunku MSZ fragmentów
działalności naszej służby. To oraz wejście do strefy Schengen wymusza powstanie
nowego w wymiarze organizacji Departamentu Konsularnego.
7.
Nowy
zakres zadań Biura Dyrektora Generalnego
Biuro Dyrektora Generalnego w nowej, węższej formule
będzie skupiać się na dwóch obszarach: monitoringu realizacji najważniejszych
projektów i decyzji DGSZ w ministerstwie oraz na placówkach zagranicznych, a
także przeprowadzaniu zmian organizacyjnych i restrukturyzacyjnych. Koncentracja
na tych dwóch obszarach ma duże znaczenie dla sprawnego przeprowadzenia fuzji
MSZ z UKIE. W dalszym ciągu BDG będzie się zajmować analizą przebiegu
procesów w ministerstwie i w placówkach zagranicznych.
8.
Utworzenie Biura Prawnego i Zamówień
Publicznych
Ma na celu stworzenie jednej komórki organizacyjnej,
która będzie obejmować wszystkie aspekty związane z procesem legislacyjnym
realizowanym w ministerstwie, zastępstwem procesowym, obsługą Rady Ministrów,
Stałego Komitetu Rady Ministrów, konsultacjami międzyresortowymi, a także
procesem zamówień publicznych.
9.
Likwidacja BAF i utworzenie w jego miejsce Biura
Finansów i Biura Infrastruktury
Zadania związane ze strategicznym planowaniem, kontrolą
oraz nadzorem nad wydatkowaniem środków finansowych będą realizowane przez Biuro
Finansów, które przestanie się zajmować administracją placówek i zastępowaniem
innych komórek organizacyjnych w ich odpowiedzialności za określone, finansowe
fragmenty funkcjonowania sieci naszych przedstawicielstw. Natomiast zadania
dotyczące planowania i zarządzania całym majątkiem (ruchomym i nieruchomościami)
będą leżały w kompetencji Biura Infrastruktury.
10. Uruchomienie Centrum Operacyjnego
Po pierwszej fazie testów i rozwoju nadszedł czas na
całkowite wyodrębnienie i wzmocnienie tej komórki organizacyjnej. Pozwoli to na
dostosowanie jej struktury i obsady kadrowej do formuły pracy 24 godziny / 7 dni
w tygodniu. Jego uruchomienie oznacza stworzenie faktycznego centrum monitoringu
sytuacji międzynarodowej, które stanowić będzie narzędzie pozwalające na
przekazywanie informacji o krytycznym znaczeniu i błyskawicznej ewaluacji jej
wagi. Również CO rozpisywać będzie szyfrogramy nadchodzące z
placówek.
11. Połączenie Archiwum i Biura Zarządzania
Informacją
Strategicznym celem nowej komórki organizacyjnej jest
stworzenie i rozwój globalnej platformy intranetowej służącej gromadzeniu i
dzieleniu się wiedzą w MSZ traktowanym jako struktura globalna. Należy
podkreślić, że wykorzystanie platform wymiany wiedzy jest dzisiaj absolutnym
standardem w pracy służb zagranicznych większości nowoczesnych państw.
Informacja, aktualna wiedza oraz kultura jej przekazywania są podstawowym
tworzywem i narzędziem efektywnego wywierania wpływu w stosunkach
międzynarodowych. Jednocześnie połączenie Archiwum ze strukturami BZI
posłużyć ma szerszemu wykorzystaniu wiedzy historycznej o polskiej polityce
zagranicznej i historii dyplomacji do praktycznych działań.
Mam nadzieję, że zaproponowana struktura oraz
rozwiązania organizacyjne wychodzą naprzeciw oczekiwaniom pracowników resortu
oraz przyczynią się do usprawnienia funkcjonowania ministerstwa, a tym samym do
lepszej i bardziej efektywnej współpracy ministerstwa z kierowanymi przez
Państwa placówkami.
Rafał
Wiśniewski
Dyrektor Generalny Służby
Zagranicznej