Od: Sitarski Adam Piotr
Wysłano: 19 października 2009 15:29
Do: Bobak Przemysław; Borawski Piotr; Cieszkowski Andrzej; Darski Radosław; Dziedzic Jarosław; Górczyński Dariusz; Kaźmierczak Łukasz; Kostrzewa Anna; Kowalczuk Roman; Kozłowska Anna [DW]; Krupa Karolina; Łabenda Michał; Maszkiewicz Mariusz; Mojkowski Andrzej; Orłowski Tomasz [DW]; Pabianek Marzena; Pierzchała Krzysztof; Płomiński Krzysztof; Raczyński Zdzisław; Słupek Daniel; Strokowska Marzena; Ślebioda Maria; Trojanek Remigiusz; Twardowska Małgorzata; Walczak Anna; Żochowski Marcin; Żwirski Maciej
Temat: KIJÓW CLARIS 831, Dot. aktywności UE na Krymie

 

 


From: Ambasada RP na Ukrainie
Sent: Monday, October 19, 2009 3:18 PM
To: DW Sekretariat; DWR Sekretariat
Subject: CLARIS 831, Dot. aktywności UE na Krymie

 

 

 

 

===

Claris nr: 831 sl: cp:  m:Kijow  d:2008/10/19

 

MSZ DW Bratkiewicz

MSZ DWR Ziółkowski

---

 

 

Dot. aktywności UE na Krymie

 

Po wizycie studyjnej dyrektora w DG RELEX G.Wieganda na Krymie, Przedstawicielstwo KE w Kijowie zorganizowało 15.10 bm. briefing dla przedstawicieli państw członkowskich UE (Od nas Szerepka)uczestniczących we wspólnej inicjatywie dla Krymu (Joint Cooperation Initiative in Crimea). Uczestniczy briefingu wzięli następnie udział w spotkaniach G. Wieganda z I zastępca szefa Sekretariatu Prezydenta Ukrainy J.Jechanurowem oraz I wicepremierem O.Turczynowem.

G.Wiegand poinformował rozmówców o aktualnym stanie przygotowań do realizacji wspólnej inicjatywy dla Krymu oraz opracowywanych projektach na łączną sumę 12 mln euro (na 2010 r.). Stwierdził, że do głównych problemów, jakie utrudniają UE większe zaangażowanie na Ukrainie, w tym na Krymie, należy zaliczyć: wysoki poziom korupcji, brak uregulowań w zakresie praw własności m.in. na ziemię oraz brak ustawy o rozwoju regionalnym. W kontekście problemów specyficznych dla Krymu Wiegand wymienił: niejasne kompetencje władz Autonomicznej Republiki Krymu, nieprzejrzyste relacje budżetowe między ARK a centrum oraz złą współpracę/brak koordynacji urzędów odpowiedzialnych za rozwój turystyki na poziomie centralnym i regionalnym. W stosunku do Sewastopola konieczne jest przyjęcie ustawy o statusie miasta, natychmiastowa dywersyfikacja gospodarki miejskiej oraz otwarcie dla potrzeb cywilnych lotniska w Belbeku. Dla przyszłości Sewastopola mogłoby być korzystne członkostwo w Stowarzyszeniu EuroCity. Dyrektor Wiegand nawiązał także do położenia Tatarów Krymskich, które z punktu widzenia standardów europejskich nie jest zadawalające. Zarówno O.Turczynow, jak J.Jechanurow wyrazili zadowolenie z planów UE dot. większego zaangażowania na Krymie i przekształcenia go w region pilotażowy współpracy. Ich zdaniem zmiany statusu ARK i przyjęcie ustawy określającej status Sewastopola w najbliższej perspektywie nie będą możliwe. Problemy Tatarów są sztucznie wyolbrzymiane. Wg Jechanurowa dla Tatarów głównym problemem jest nie brak ziemi, lecz brak pracy. Wg Turczynowa rząd wydzielił Tatarom odpowiednie ilości ziemi, jednak na północy półwyspu, podczas gdy liderzy tej społeczności są zainteresowani ziemią leżącą w pasie nadbrzeżnym. Jechanurow stwierdził, że pole informacyjne Krymu jest całkowicie zdominowane przez Rosję. Władze w Kijowie mają w ARK i w Sewastopolu problemy nawet z drukowaniem po ukraińsku (stwierdził, że pomoc UE w tym zakresie byłaby mile widziana).

 

 

Od nas: Widać, że Komisja Europejska przykłada coraz większą uwagę do wspólnej inicjatywy dla Krymu i zaangażowania we współpracę z półwyspem. W kontekście planowanego otwarcia Konsulatu Generalnego RP na Krymie wydaje się celowym zwiększenie środków wydatkowanych z polskiej pomocy na potrzeby rozwoju tego regionu.                                        

 

 

 

/-/Kluczkowski

 

+++