From: Konsulat Generalny
RP w Odessie
Sent: Wednesday, February 02, 2011 1:04 PM
To:
DW Sekretariat
Cc: Litwin Henryk – Sekretariat; DK Sekretariat;
Ambasada RP na Ukrainie
Subject: CLARIS
19
Cl. nr:
19
SL:
CP:
Odessa, 2.02.2011
MSZ
DW - Michalski
MSZ
– podsekr Stanu Litwin – do wiadomości
MSZ
DK -
Gajewski
– do wiadomości
Kijów -
Górczyński
– do wiadomości
W czasie spotkania z delegacją KPRP w dniu 25 stycznia br. (vide mój claris nr
18) mer Chersonia Wołodymyr Saldo potwierdził, że rząd Ukrainy planuje budowę trasy szybkiego ruchu, która
ma biec od Kijowa poprzez Kirowograd, Chersoń, Symferopol do Kerczu na
Krymie (1030 km).
Projekt przewiduje budowę trasy samochodowej oraz
kolejowej. Pociągi sunące po obu torach szybkiej kolei mają osiągać prędkość do
250 km na godzinę. Po obu stronach magistrali kolejowej, powstaną po 3
pasy trasy samochodowej w obu kierunkach.
Inwestycja pozwoli na zwiększenie przepustowości
ukraińskiego korytarza transportowego łączącego południowo wschodni Bałtyk,
północno-zachodnie regiony Rosji i Białoruś z Krymem a także z południowymi
regionami Rosji i Gruzją.
To
ostatnie ma zapewnić most, który połączy Krym z Federacją Rosyjską poprzez
Cieśninę Kerczeńską. Umowę w tej sprawie podpisali prezydenci Ukrainy i Rosji W
Janukowicz i D. Miedwiediew jeszcze 25 kwietnia 2010 r. Koszt budowy mostu to
1,7 mld. USD. Będzie to najkrótsze i najszybsze połączenie transportowe Europy z
Azją.
Trasa Kijów-Kercz ma kosztować – według chersońskiej
gazety „Griwna” powołującej się na gubernatora obwodu chersońskiego Nikołaja
Kostiaka – 200 mld dolarów, a w tym jego chersońska część 550 milionów.
Termin realizacji – 2014 rok. Wszystko jednak zależy od tego, czy realnie znajdą
się pieniądze. Podobno udziałem w inwestycji zainteresowane są firmy chińskie.
Inwestor zachęca również Japończyków.
Według gazety, Chińczycy chcą, by trasa samochodowa była
płatna. Władzom Chersonia z kolei zależy, by przy inwestycji zatrudniono jak
najwięcej miejscowych firm.
/-/
Strzelczyk