Od: Kozłowska Anna [DW]
Wysłano: 27 квітня 2010 р. 14:47
Do: Żwirski Maciej; Kowalczuk Roman
Temat: FW: Flota Czarnomorska pkt 14 i art 17

Ds.

 

Anna Kozłowska

III Sekretarz 

Departament Wschodni

Ministerstwo Spraw Zagranicznych

tel.: (+48 22) 523 9759,

sekretariat DW (+48 22) 523 9250,

fax: (+48 22) 523 8232,

e-mail: anna.kozlowska2@msz.gov.pl

 


From: Kozłowska Anna [DW]
Sent: Tuesday, April 27, 2010 2:46 PM
To: Ślebioda Maria
Subject: Flota Czarnomorska pkt 14 i art 17

 

No to będzie nieco jaśniej, aczkolwiek nie całkiem jasno, gdyż nawet zdaniem Sądu Konstytucyjnego Ukrainy wykładnia konstytucyjności stacjonowania FCz nie jest jasna – w oparciu o ten argument 20 kwietnia br. SK odmówił rozpatrzenia konstytucyjności przedłużenia stacjonowania FCz uzgodnionego 21 kwietnia br.

 

Zatem: punkt 14 Położeń przejściowych Konstytucji rzeczywiście został wprowadzony w 1996 r., nie zawarto w nim konkretnej daty stacjonowania FCz, gdyż wówczas wciąż trwały 6 letnie prace nad zapisami Umowy o przyjaźni, partnerstwie i współpracy pomiędzy Rosją i Ukrainą (mającej określić datę stacjonowania FCz) – umowa została ostatecznie podpisana 31 maja 1997. Jednakże już w 1996 formułując punkt 14 uwzględniano/ odnoszono się do prawdopodobnych zapisów Umowy (no bo negocjacje zmierzały ku końcu). Ponieważ w 1996 data nie była jeszcze określona ( okres 20 lat, czyli do 2017 r. + możliwość przedłużenia o 5 lat zostały ostatecznie zaakceptowane w 1997 r.) w punkcie 14 użyto sformułowania tymczasowe przebywanie.

 

14. Використання існуючих військових баз на території України
для тимчасового перебування іноземних військових формувань можливе
на умовах оренди в порядку,  визначеному  міжнародними  договорами
України, ратифікованими Верховною Радою України.

 

W opinii ekspertów zapisy o 2017 roku zawarte w Umowie odnoszą się do pkt. 14 (zgodność Umowy z Konstytucją), tym samym wykładnia, że sformułowanie tymczasowe w pkt. 14 odnosi się do 2017 może być zasadna.

 

Skoro już rozpatrujemy konstytucyjność porozumień charkowskich to 2 ciekawostki:

1) Partia Regionów posługuje się argumentem, że skoro pkt. 14 nawiązuje do zapisów Umowy dot. przedłużenia stacjonowania floty o 5 lat to można domniemać, że Konstytucja zakłada mołżiwość przedłużenia stacjonowania

2) Co więcej trzeba wiedzieć, że baza w Sewastopolu jest bazą ukraińską, którą Rosjanie tylko dzierżawią – stąd też można powoływać się na argument, że art. 17 Konstytucji nie dotyczy tej bazy (bo mówi o bazach obcych).

 

Zatem:

Zwolennicy stacjonowania FCz będą się powoływali na pkt. 14, a przeciwnicy na art. 17. Dla każdego coś miłego ;-)

 

 

Anna Kozłowska

III Sekretarz 

Departament Wschodni

Ministerstwo Spraw Zagranicznych

tel.: (+48 22) 523 9759,

sekretariat DW (+48 22) 523 9250,

fax: (+48 22) 523 8232,

e-mail: anna.kozlowska2@msz.gov.pl