Ds.
Anna Kozłowska
III Sekretarz
Departament Wschodni
Ministerstwo Spraw
Zagranicznych
tel.: (+48 22) 523 9759,
sekretariat DW (+48 22) 523
9250,
fax: (+48 22) 523
8232,
e-mail: anna.kozlowska2@msz.gov.pl
From: Kozłowska
Anna [DW]
Sent: Tuesday, April
27, 2010 2:46 PM
To: Ślebioda
Maria
Subject: Flota
Czarnomorska pkt 14 i art 17
No to będzie nieco jaśniej, aczkolwiek nie całkiem
jasno, gdyż nawet zdaniem Sądu Konstytucyjnego Ukrainy wykładnia
konstytucyjności stacjonowania FCz nie jest jasna – w oparciu o ten argument 20
kwietnia br. SK odmówił rozpatrzenia konstytucyjności przedłużenia stacjonowania
FCz uzgodnionego 21 kwietnia br.
Zatem: punkt 14 Położeń przejściowych Konstytucji
rzeczywiście został wprowadzony w 1996 r., nie zawarto w nim konkretnej daty
stacjonowania FCz, gdyż wówczas wciąż trwały 6 letnie prace nad zapisami Umowy o
przyjaźni, partnerstwie i współpracy pomiędzy Rosją i Ukrainą (mającej określić
datę stacjonowania FCz) – umowa została ostatecznie podpisana 31 maja 1997.
Jednakże już w 1996 formułując punkt 14 uwzględniano/ odnoszono się do
prawdopodobnych zapisów Umowy (no bo negocjacje zmierzały ku końcu). Ponieważ w
1996 data nie była jeszcze określona ( okres 20 lat, czyli do 2017 r. +
możliwość przedłużenia o 5 lat zostały ostatecznie zaakceptowane w 1997 r.) w
punkcie 14 użyto sformułowania tymczasowe przebywanie.
14. Використання існуючих військових баз на території
України
для тимчасового
перебування іноземних військових формувань можливе
на умовах оренди в
порядку, визначеному міжнародними договорами
України,
ратифікованими Верховною Радою України.
W opinii ekspertów zapisy o 2017
roku zawarte w Umowie odnoszą się do pkt. 14 (zgodność Umowy z Konstytucją), tym
samym wykładnia, że sformułowanie tymczasowe w pkt. 14 odnosi się do 2017 może
być zasadna.
Skoro już rozpatrujemy
konstytucyjność porozumień charkowskich to 2 ciekawostki:
1) Partia Regionów posługuje się
argumentem, że skoro pkt. 14 nawiązuje do zapisów Umowy dot. przedłużenia
stacjonowania floty o 5 lat to można domniemać, że Konstytucja zakłada mołżiwość
przedłużenia stacjonowania
2) Co więcej trzeba wiedzieć, że
baza w Sewastopolu jest bazą ukraińską, którą Rosjanie tylko dzierżawią – stąd
też można powoływać się na argument, że art. 17 Konstytucji nie dotyczy tej bazy
(bo mówi o bazach obcych).
Zatem:
Zwolennicy stacjonowania FCz będą
się powoływali na pkt.
Anna
Kozłowska
III
Sekretarz
Departament Wschodni
Ministerstwo Spraw
Zagranicznych
tel.: (+48 22) 523 9759,
sekretariat DW (+48 22) 523
9250,
fax: (+48 22) 523
8232,
e-mail: anna.kozlowska2@msz.gov.pl